domingo, marzo 07, 2010

Innovando la Universidad del Siglo XXI

Innovating the 21st Century University: It's Time! por Tapscott D and William A, D (2010) publicado en Educause tiene un mensaje muy importante. Hace apenas unos días se ha escandalizado la Isla con la noticia de que habrá un alegado recorte de $100 millones en el ya, apretado presupuesto de la Universidad de Puerto Rico.  Quizás nos debemos hacer la pregunta subyacente en el artículo, ¿habrá llegado el momento definitivo de innovar la Universidad de Puerto Rico para que haga frente al siglo XXI?

Algunos aspectos del artículo se pueden resumir de la siguiente manera:
"Universities are losing their grip on higher learning as the Internet is, inexorably, becoming the dominant infrastructure for knowledge — both as a container and as a global platform for knowledge exchange between people — and as a new generation of students requires a very different model of higher education."
Lo importante de esta referencia es que  con la llegada de la Internet las universidades han perdido el monopolio sobre la información.  Esto es algo bueno para el aprendiz y el aprendizaje.  Si es malo para las instituciones educativas en su modelo vigente tienen que cambiar.
"We need to toss out the old industrial model of pedagogy (how learning is accomplished) and replace it with a new model called collaborative learning."
Me parece que lo importante de esta idea es la pedagogía y no la tecnología. Todos los educadores podemos argumentar que en nuestros cursos usamos las estrategias de colaboración como discusión y trabajo en grupo.  De manera que no es fácil debatir que debemos cambiar a un modelo de aprendizaje colaborativo.  Sin embargo, si creo que podemos destacar que la divulgación del modelo innovador de pedagogía colaborativa es donde debemos romper barreras.
"For universities to succeed, we believe they need to cooperate to launch what we call the Global Network for Higher Learning. This network would have five stages or levels: (1) course content exchange; (2) course content collaboration; (3) course content co-innovation; (4) knowledge co-creation; and (5) collaborative learning connection."
Con los adelantos tecnológicos es lógico que la globalización de la educación sea uno de los frutos.
"The lowest level in the Global Network for Higher Learning is simple content exchange: colleges and universities post their educational materials online, putting into the commons what would have traditionally been viewed as cherished and closely held intellectual property. MIT pioneered the concept with its OpenCourseWare initiative (http://ocw.mit.edu), and today more than 200 institutions of higher learning have followed suit."
Estamos lejos de lograr la primera fase de una red global para educación superior.  En el Reino Unido, Open University y pequeñas cantidades de materiales de algunas instituciones se han generado.  Todo en este modelo parte del libre intercambio de contenidos, lo que sabemos es muy difícil para que progrese. La realidad es que los consorcios son los que pueden promover mini-redes. Como resultado de ellos se podría esperar que el resultado final sean redes regionales que pueden unirse y crear redes nacionales, etc.
"What higher education desperately needs is a social network — a Facebook for faculty. But it shouldn't be a standalone application; it should be integral to the Global Network for Higher Learning."
Coincido con que es indispensable una plataforma colaborativa de comunicación para los educadores.
"Next-generation faculty will create a context whereby students from around the world can participate in online discussions, forums, and wikis to discover, learn, and produce knowledge as networked individuals and collectively."
La preocupación más grande de esta aseveración la representa el manejo del contenido. ¿Quién se hará responsable? ¿Cómo se velará por la calidad del contenido?



"As the model of pedagogy is challenged, inevitably the revenue model of universities will be too. If all that the large research universities have to offer to students are lectures that students can get online for free, from other professors, why should those students pay the tuition fees, especially if third-party testers will provide certificates, diplomas, and even degrees? If institutions want to survive the arrival of free, university-level education online, they need to change the way professors and students interact on campus."
Nuestra generación de aprendices no ha podido explorar todo lo que está disponible y la calidad y cantidad de lo disponible no ha sido suficiente.

"..., the academic journal should be disintermediated and the textbook industry eliminated. In fact, the word textbook is an oxymoron today. Content should be multimedia — not just text. Content should be networked and hyperlinked bits — not atoms. Moreover, interactive courseware — not separate "books" — should be used to present this content to students, constituting a platform for every subject, across disciplines, among institutions, and around the world."
 Siempre van a existir los libros de textos.  Sobretodo los libros-e, estructurados con multimedios.

"In this structure, students would enroll with their "primary" institution, which would handle the disbursement of their tuition fees depending on what other courses they study. The value of, say, a second-year psychology course at Stanford would be determined by market forces, not by some central bureaucracy. "
El apoderar al estudiante de su aprendizaje es la clave.  El poder seleccionar la institución donde se va tomar "X" o "Y" curso es lo que se logrará con la red global.

"A powerful force to change the university is the students. And sparks are flying today. A huge generational clash is emerging in our institutions. The critiques of the university from fifteen years ago were ideas in waiting — waiting for the new web and for a new generation of students who could effectively challenge the old model."
En última instancia, el cambio lo han de provocar los estudiantes. Son ellos los que demandarán el cambio.  Lo que necesitamos ahora es una institución de educación superior que ejemplifique lo mejor de las tecnologías de aprendizaje.  Una vez surja esa institución ejemplar, para que os estudiantes tengan de donde escoger, las fuerzas del mercado se encargarán del resto.

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EDUCAUSE Review, vol. 45, no. 1 (January/February 2010): 16-29
DON TAPSCOTT AND ANTHONY D. WILLIAMS
Don Tapscott (http://dontapscott.com; Twitter: @dtapscott) is the author or co-author of thirteen books on technology in society, including Grown Up Digital (2008), Growing Up Digital (1997), and Wikinomics (2006). He is Chairman of the think tank nGenera Insight and an Adjunct Professor at the Rotman School of Management, University of Toronto, and he consults to universities in several countries. Anthony D. Williams (adw@anthonydwilliams.com) is a writer, speaker, and co-author of Wikinomics. He recently led nGenera Insight's worldwide investigation into the impact of Web 2.0 and wikinomics on the future of government and democracy. Tapscott and Williams will publish their new book, Macrowikinomics: Rebooting Business and the World, in September 2010.

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